"Je však jisté, že elektromobily mají určité odlišné bezpečnostní prvky i specifiku motorů. A my se s tím chceme v co největší míře seznámit," řekl dnes Sviták.
Podle něj je pro hasiče například důležité, aby věděli, kde se přesně v elektromobilu nacházejí airbagy a jak se dají odpojit. Nebo zda je možné při požáru tohoto vozidla postupovat stejně jako u hořícího automobilu, jak se při nehodě chovají provozní kapaliny ve voze. "Zatím všechny odpovědi na otázky neznáme, museli jsme se nimi obrátit na výrobce a čekáme, co nám sdělí," uvedl náměstek.
Dodal, že jihočeští hasiči prý v porovnání s jinými regiony zasahují u celkem vysokého počtu dopravních nehod. Jen za první pololetí letošního roku pomáhali odstraňovat následky 508 havárií. "V souvislosti s tím, jaký je na jihočeských silnicích provoz, se také právě zajímáme o elektromobily. Je jen otázkou času, kdy se začnou ve větší míře objevovat na silnicích," řekl Sviták.
Elektromobily se v Česku zatím nevyrábí pro komerční trh. Zatím jen některé společnosti testují jejich provoz. "Je to asi dáno i sítí dobíjecích stanic, která není tak hustá," uvedl Petr Šuleř z útvaru komunikace jaderné elektrárny Temelín. Právě společnost ČEZ se úpravou elektromobilů zabývá a jihočeským hasičům jeden model zapůjčila.
Momentálně mohou tyto druhy vozidel dobít energii na 21 speciálních místech České republiky. Ale pomocí kabelu mohou majitelé elektromobily nabít i doma ze zásuvky. Dojezd elektromobilu je prý až 130 kilometrů a náklady na provoz jsou v porovnání s benzinovými nebo naftovými auty asi o 80 procent nižší.
zdroj: ČTK