Nákup čtyř nových sanit tak zůstal jen na papíře a vozy na jih Čech dorazí až letos. „Je to nepříjemné, protože jsme počítali s tím, že budeme moci některá starší vozidla vyřadit a dodržet tak plán jejich pravidelné obměny. Nejde o to, že by byla v nějakém dramatickém technickém stavu, ale vzhledem k jejich stáří roste počet oprav, což značně prodražuje provozní náklady,“ uvedl ředitel ZZS JČK Marek Slabý.
Záchranná služba vypsala loni veřejnou zakázku na dodávku nových sanit pro období 2012 až 2015. Jediným kritériem pro výběr byla cena vozidla. Na základě smlouvy uzavřené s vítězným uchazečem měla v těchto letech získat celkem 22 sanit, z toho první čtyři už loni. Do soutěže se přihlásili dva účastníci. Neúspěšný uchazeč o zakázku se ale proti výsledku soutěže odvolal a tím se celá věc protáhla a výběrové řízení nabralo nepředpokládaný časový skluz. Uvedenou zakázku se sice loni na podzim podařilo uzavřít, ale samotný nákup sanitek se už neuskutečnil. Kvůli tomu se muselo touto kauzou zabývat i prosincové zastupitelstvo. „Na pořízení čtyř sanit jsme měli pro loňský rok v rozpočtu kraje připravenu investiční dotaci 12 milionů korun. Tu ale záchranka kvůli výše popsaným okolnostem nemohla vyčerpat. Proto krajské zastupitele rozhodlo o přesunutí prostředků do roku 2013. Jinak by totiž ZZS JČK o možnost koupit první čtyři vozidla přišla,“ upřesnila náměstkyně hejtmana pro zdravotnictví Ivana Stráská.
Čtyři nové sanity tak doplní už předjednanou kolekci osmi nových vozů pro letošní rok. Celkem jich tu tak vyjede 12. V jejich základní výbavě je například radiostanice, navigační systém GPS, všechny prostředky určené pro transport pacientů včetně nosítek a podle předem dohodnutých požadavků i veškeré držáky na lékařské přístroje. Ty si ale do vozu dávají záchranáři dle potřeby sami. „Ne do každé sanity totiž kupujeme nový defibrilátor, plicní ventilátor či injekční dávkovače. Ty nám totiž často slouží déle než samotný vůz a tudíž je můžeme použít i několikrát. Vzhledem k jejich nemalým pořizovacím nákladům se nám tím samozřejmě daří i šetřit,“ zdůvodnil Slabý.
Nákup nových sanit ale není jediný způsob, jakým ZZS JČK svůj vozový park modernizuje. Druhou možností je renovace. „Tu lze ale využít pouze u sanitek, které se skládají z podvozku a samostatné nástavby. Podvozek se totiž opotřebovává rychleji a my ho tak můžeme vyměnit za nový, aniž bychom se museli zbavovat části určené pro převoz pacientů, která bývá často plně funkční. Běžnou životnost sanity, která se pohybuje od pěti do osmi let, se nám díky tomu podaří prodloužit na dvojnásobek. A podobně je tomu i s cenou. Zatímco nová sanita stojí zhruba 2,9 milionu korun, vyjde její renovace o milion levněji,“ řekl Slabý s tím, že v letech 2012 až 2015 tímto způsobem plánují upravit osm vozů.
Jihočeští záchranáři se snaží obměňovat sanity každý rok tak, aby mohli ty nejstarší pravidelně vyřazovat. Tento záměr jim ale komplikuje neustále vzrůstající počet výjezdů. „Zatímco zhruba před 10 lety jsme evidovali 20 až 30 tisíc výjezdů ročně, nyní se blížíme k 70 tisícům. Jedné sanitě se tak, podle oblasti samozřejmě, protočí během těch pěti až osmi let života na tachometru 300 až 500 tisíc kilometrů,“ uzavřel Slabý.